Project Politiek en Media

Op dinsdag 29 september zijn we met de Haags Kopklas naar Het Nationaal Archief gegaan. We zijn met de tram daar naar toe gegaan. Daar hebben we geleerd over Willem I en hebben daar een rondleiding gehad over de documenten die in het Nationaal Archief staan. Om 9:30 uur begonnen we toen we daar waren gingen Muze Brouwer en Jan Maurits van der Plas zichzelf voorstellen. En Muze had op een smartboard een paar foto’s laten zien en bij elk foto een beetje verteld wat er op die foto stond. Later werden we in twee groepen verdeelt en mijn groep ging met Jan Maurits mee en de andere groep ging met Muze mee. We liepen naar de lift en gingen naar de 5de etage, toen we boven waren gingen we in het Archief. De tempratuur was daar koud want de documenten kunnen niet tegen een bepaald tempratuur. Jan Maurits heeft ons een echt document laten zien die Willem I heeft geschreven. Hij heeft ons ook laten zien hoe ze ruimte konden besparen door een soort manier die je moest gebruiken bij een bepaalde soort kast. Toen Jan Maurits klaar was met ons rondleiden, gingen we weer terug naar beneden. We waren in een groot kamer en kregen tablads op die tablads moest je je jou eigen naam invullen en die van je klasgenoot. Je kreeg vragen, bij elk vraag moest je naar een bord lopen en op die bord stond informatie over die vraag die je moest beantwoorden. Later toen klaar waren met die vragen moest je naar een soort computer gaan en daar een soort quiz spelen over Nederland en België. Toen iedereen klaar was gingen we weer terug naar school en kregen we gewoon weer les zoals gewoonlijk. Ik zelf vond het leuk en heb veel geleerd op die dag Over Willem I.

Op dinsdag 29 september zijn we met de Haags Kopklas naar Het Nationaal Archief gegaan. We zijn met de tram daar naar toe gegaan. Daar hebben we geleerd over Willem I en hebben daar een rondleiding gehad over de documenten die in het Nationaal Archief staan. Om 9:30 uur begonnen we toen we daar waren gingen Muze Brouwer en Jan Maurits van der Plas zichzelf voorstellen. En Muze had op een smartboard een paar foto’s laten zien en bij elk foto een beetje verteld wat er op die foto stond. Later werden we in twee groepen verdeelt en mijn groep ging met Jan Maurits mee en de andere groep ging met Muze mee. We liepen naar de lift en gingen naar de 5de etage, toen we boven waren gingen we in het Archief. De tempratuur was daar koud want de documenten kunnen niet tegen een bepaald tempratuur. Jan Maurits heeft ons een echt document laten zien die Willem I heeft geschreven. Hij heeft ons ook laten zien hoe ze ruimte konden besparen door een soort manier die je moest gebruiken bij een bepaalde soort kast. Toen Jan Maurits klaar was met ons rondleiden, gingen we weer terug naar beneden. We waren in een groot kamer en kregen tablads op die tablads moest je je jou eigen naam invullen en die van je klasgenoot. Je kreeg vragen, bij elk vraag moest je naar een bord lopen en op die bord stond informatie over die vraag die je moest beantwoorden. Later toen klaar waren met die vragen moest je naar een soort computer gaan en daar een soort quiz spelen over Nederland en België. Toen iedereen klaar was gingen we weer terug naar school en kregen we gewoon weer les zoals gewoonlijk. Ik zelf vond het leuk en heb veel geleerd op die dag Over Willem I.

Op dinsdag 29 september zijn we met de Haags Kopklas naar Het Nationaal Archief gegaan. We zijn met de tram daar naar toe gegaan. Daar hebben we geleerd over Willem I en hebben daar een rondleiding gehad over de documenten die in het Nationaal Archief staan. Om 9:30 uur begonnen we toen we daar waren gingen Muze Brouwer en Jan Maurits van der Plas zichzelf voorstellen. En Muze had op een smartboard een paar foto’s laten zien en bij elk foto een beetje verteld wat er op die foto stond. Later werden we in twee groepen verdeelt en mijn groep ging met Jan Maurits mee en de andere groep ging met Muze mee. We liepen naar de lift en gingen naar de 5de etage, toen we boven waren gingen we in het Archief. De tempratuur was daar koud want de documenten kunnen niet tegen een bepaald tempratuur. Jan Maurits heeft ons een echt document laten zien die Willem I heeft geschreven. Hij heeft ons ook laten zien hoe ze ruimte konden besparen door een soort manier die je moest gebruiken bij een bepaalde soort kast. Toen Jan Maurits klaar was met ons rondleiden, gingen we weer terug naar beneden. We waren in een groot kamer en kregen tablads op die tablads moest je je jou eigen naam invullen en die van je klasgenoot. Je kreeg vragen, bij elk vraag moest je naar een bord lopen en op die bord stond informatie over die vraag die je moest beantwoorden. Later toen klaar waren met die vragen moest je naar een soort computer gaan en daar een soort quiz spelen over Nederland en België. Toen iedereen klaar was gingen we weer terug naar school en kregen we gewoon weer les zoals gewoonlijk. Ik zelf vond het leuk en heb veel geleerd op die dag Over Willem I.

Op dinsdag 29 september zijn we met de Haags Kopklas naar Het Nationaal Archief gegaan. We zijn met de tram daar naar toe gegaan. Daar hebben we geleerd over Willem I en hebben daar een rondleiding gehad over de documenten die in het Nationaal Archief staan. Om 9:30 uur begonnen we toen we daar waren gingen Muze Brouwer en Jan Maurits van der Plas zichzelf voorstellen. En Muze had op een smartboard een paar foto’s laten zien en bij elk foto een beetje verteld wat er op die foto stond. Later werden we in twee groepen verdeelt en mijn groep ging met Jan Maurits mee en de andere groep ging met Muze mee. We liepen naar de lift en gingen naar de 5de etage, toen we boven waren gingen we in het Archief. De tempratuur was daar koud want de documenten kunnen niet tegen een bepaald tempratuur. Jan Maurits heeft ons een echt document laten zien die Willem I heeft geschreven. Hij heeft ons ook laten zien hoe ze ruimte konden besparen door een soort manier die je moest gebruiken bij een bepaalde soort kast. Toen Jan Maurits klaar was met ons rondleiden, gingen we weer terug naar beneden. We waren in een groot kamer en kregen tablads op die tablads moest je je jou eigen naam invullen en die van je klasgenoot. Je kreeg vragen, bij elk vraag moest je naar een bord lopen en op die bord stond informatie over die vraag die je moest beantwoorden. Later toen klaar waren met die vragen moest je naar een soort computer gaan en daar een soort quiz spelen over Nederland en België. Toen iedereen klaar was gingen we weer terug naar school en kregen we gewoon weer les zoals gewoonlijk. Ik zelf vond het leuk en heb veel geleerd op die dag Over Willem I.

Democracity, Madurodam en het Binnenhof

Maandag 11 september hebben wij de les Democracity gevolgd van Prodemos in Madurodam. Allereerst kregen wij een filmpje te zien van de burgemeester van Democracity, waarin hij uitlegt hoe de plannen van de gemeente op democratische wijze ten uitvoer worden gebracht. De leerlingen werden hierna in groepjes verdeeld en gingen met een eigen "partijen" plannen maken voor Democracity. Gelukkig was er ook nog gelegenheid om met een speurtocht door Madurodam te lopen.

In de middag reisden we door naar het Binnenhof waar we een rondleiding kregen in het parlementsgebouw. Het was weer een leerzame en gezellige dag.